Boken Leda i ständig förändring vill reformera arbetslivet

Boken Leda i ständig förändring är skriven utifrån min egen längtan efter förändring. En längtan efter ett ledarskap som kliver fram och visar väg. En längtan efter att näringsliv och politiska institutioner som tänker om. Vårt arbetsliv skulle kunna vara radikalt annorlunda.

Boken Leda i ständig förändring har funnits i mina tankar under många år. Innehållet och budskapet har liksom knuffat på mig, pockat på och viskat: ”Skriv, skriv!” 

Jag har värjt mig med olika undanflykter: ”Jag har inte tid. Ingen kommer att vilja läsa. Är det här ens intressant?

Ja, det senare blir ju upp till dig som läsare att avgöra, men själv är jag otroligt glad (och stolt) över att jag äntligen har formulera mina tankar om ledarskap – och att boken inom kort finns i handeln. 

Här berättar jag om huvudbudskapen i boken. 

Undertiteln till boken – ”Med kreativitet, kollektiv intelligens och kommunikation” – ger en fingervisning om vad jag önskar mer av.

Vi vet alla att samtidens höga förändringstakt utmanar oss. För att lyckas vara fortsatt konkurrenskraftiga behöver vi därför reformera vårt arbetsliv i grunden. Tvära kast, förändrade maktstrukturer, tekniksprång och nya beteenden innebär att vi kontinuerligt måste utveckla nya idéer och pröva originella metoder som skapar värde. 

Vilka är de centrala budskapen i boken Leda i ständig förändring?

Boken Leda i ständig förändring rustar dig med tre framgångsnycklar:

  • Kreativitet
  • Kollektiv intelligens
  • Kommunikation

Denna treenighet behöver vara på plats för att frigöra organisationens samlade kreativa tillgångar. Det är förmågan att förädla varje medarbetares innovativa kompetens och omsätta den till affärsnytta som kommer att skilja vinnarna från förlorarna nästa gång det blir turbulent eller stökigt.  

Jag har alltid varit nyfiken på kreativitet och föreläst och skrivit mycket om ämnet.

I min nya bok beskriver jag kreativitet som en råvara, som genererar värdefulla och bärkraftiga idéer. Råvaran kan plockas fram ur var och en i din organisation och framtidssäkrar inte bara ditt bolag utan är också en avgörande kraft i den genomgripande samhällsomvandling som vi alla har ansvar att bidra till.

Vilket avstamp har boken?

Boken tar avstamp i min egen långa erfarenhet som chef och ledare i den förändringskrävande mediebranschen. Snabba puckar som jag behövt hantera. Minor jag gått på. Framgångar jag haft.

Den bygger också på all den klokskap som jag får när jag i dag arbetar som professionell coach och rådgivare åt entreprenörer och chefer i en mängd olika branscher – såväl börsbolag som start ups, ideella organisationer och offentlig sektor.

Jag möter dagligen modiga ledare som vill testa nya arbetsmetoder, organisationsmodeller och sätt att leda. På riktigt. I vardagen. Mitt i skiten och ofta under stark press.

Boken innehåller flera verkliga händelser och konkreta exempel. Här finns också övningar och verktyg att använda i det dagliga arbetet.

Arbetsmetod under skrivprocessen

Boken är ett resultat av min egen nyfikenhet. Jag har botaniserat i litteraturen, gått tillbaka till mina egna dagböcker från åren som chef och ledare och anteckningar från mina coachningar, workshops och föreläsningar. Jag har intervjuat flera ledare och kloka personer och jag har involverat delar av mitt fantastiska nätverk för att få input till arbetet.

Eftersom jag tror benhårt på den kollektiva intelligensen arrangerade jag ”think tanks” med ett 30-tal kloka personer innan jag gick i gång med boken. I ett par timmar resonerade och samtalade vi, i olika konstellationer, om vilket ledarskap vi tror krävs när vi tvingas vara i ständig rörelse. Delar av samma nätverk har sedan varit ett ovärderligt bollplank under hela skrivprocessen.

Jag är så glad över att jag snart kan hålla den fysiska boken i min hand. Och att du kan få ta del av den! Jag är så förväntansfull inför vad du, som läser, ska tycka.

Framsidan på boken Leda i ständig förändring av Ylva M Andersson

Boken Leda i ständig förändring är 223 sidor lång och innehåller sju kapitel som alla avslutas med centrala nyckelbudskap från det du just läst samt några frågor till dig att klura på. Här finns en prolog med en verklig historia från mitt extrajobb som kassörska i tonåren och en epilog med konkreta exempel på kreativt och kollektivt ledarskap från mina år som chef i mediebranschen.

Vem ska läsa boka Leda i ständig förändring?

Jag tror och hoppas att den är värdefull för många. Jag har vinnlagt mig om att den ska vara lätt att ta till sig. Inte minst bidrar Nette Lövgren formgivning och fina grafik (hon har gjort 17 bilder till boken) till en luftig layout.

Du behöver inte alls vara chef för att ha glädje av boken. Den är skriven för alla som vill få till en förändring i arbetslivet. För alla som vill modernisera ledarskapet, mobilisera medarbetarna och vitalisera organisationen. På så sätt kan vi framgångsrikt möta turbulens och störningsmoment. Och med större trygghet leda i ständig förändring.

När du vill bevaka bokens utgivning och/eller är sugen på att läsa ett smakprov kan du göra det på Adlibris eller Bokus. 

Och vill du få en ”heads up” från mig när boken finns i handeln är du välkommen att göra en förbokning.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Fler artiklar

Kvinna som dricker te och tittar ut genom fönster. Mediedrev.
Kris

Rapport inifrån ett mediedrev

Morgonen den 11 februari 2016 drabbas jag av mitt livs första och enda panikångestattack. Jag kan inte andas. Kroppen skakar okontrollerat. Hjärtat rusar. Jag är