Förtroende – chefens främsta kapital

Som chef och ledare är förtroende ditt främsta kapital. Det som du säger och det som du gör måste hänga ihop. Annars riskerar du intern kollaps och i värsta fall extern kris.  

Förtroende kan ta år att bygga upp, men bara ett ögonblick att rasera. Genom att göra eller säga något som står i strid med det som du tidigare lovat eller sagt eller genom att underlåta att agera och i stället sanktionera ett beteende som krockar med bolagets värdegrund kan du äventyra ditt ledarskap. Och inte bara det: du kan äventyra hela verksamhetens framtid.

Det som ett företag lovar måste hålla hela vägen ner i minsta detalj.

Det finns mängder av såväl historiska som aktuella exempel på offentliga ledare som inte lever som de lär.

Muthärva i Ericsson

I skrivande stund är det Ericsson, ett av Sveriges största och äldsta bolag, som är i rejält blåsväder efter avslöjanden om korruption. Det handlar bland annat om att bolaget har mutat islamiska staten (IS) för att få möjlighet att göra affärer i Irak. Ett sådant beteende rimmar inte alls med bolagets affäretiska kod, där det står: 

Vi gör affärer med integritet och öppenhet, och vi följer lagar samt tar samhällsansvar som företag.

Ju större gap det är mellan de löften som ett bolag levererar och det som bolaget gör i praktiken – desto större blir förtroendeklyftan.

I Ericssons fall handlar det dessutom om att man redan har en del lik i lasten. 2019 fick bolaget böta 10 miljarder kronor till amerikanska myndigheter för mutbrott i bland annat Djibouti.  

Bolagets vd Börje Ekholm sa då att man ”dragit lärdom av detta och städat upp”. Samt att man numera ”agerar direkt när man hittar något som inte är korrekt.”

Att det nu avslöjas nya graverande uppgifter om korruption innebär därför att förtroendet för ledningen fullständigt rasar. Och aktiekursen går givetvis samma väg.

Det som många nu kritiserar handlar självklart om Ericssons märkliga ageranden, men också om att de hemlighållit information och brustit i att kommunicera – den sämsta strategin när det handlar om förtroendekriser. Då är det snarare ett transparent imperativ som ”Tell it all and tell it fast” som gäller.  

Förtroende handlar om att leva som man lär

Ericsson är bara ett bolag av många som brister och har brustit i förtroende. Det som förenar dessa agerande är att ledningen tror sig kunna agera efter egna regler. Det handlar om arrogans – och arrogans fräter på förtroendekapitalet.

Under coronapandemin reagerade många på hur dåvarande statsminister Stefan Löfven och Dan Eliasson, generaldirektören för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), agerade i strid med rekommendationer och restriktioner.

Inför jul- och nyårshelgen 2020–2021 höll Stefan Löfven flera uppfordrande tal där han uppmanade alla att undvika julshopping i butik och hålla sig hemma. Men själv gick han till en stor galleria i centrala Stockholm för hämta en klocka han haft på lagning och köpa en julklapp till sin hustru. När Löfven fångades på bild lät reaktionerna inte vänta på sig. Kritiken var massiv.

Dammet hade inte mer än lagt sig kring Löfvens fadäs förrän det dagen efter, den 30 december 2020, avslöjades att Dan Eliasson, högst ansvarig för Sveriges beredskap, lämnat landet för att besöka sin dotter på Kanarieöarna. Trots att regeringen, MSB och Folkhälsomyndigheten då ansåg att enbart strikt nödvändiga resor skulle genomföras satte sig alltså generaldirektör Eliasson på ett plan för några dagars semester i Spanien. Kritiken blev förödande och sju dagar senare, den 6 januari 2021, tvingades han avgå.

Förtroendekriser får dramatiska konsekvenser

Förtroendekriser som gäller offentliga personer skapar alltid svarta rubriker och får ofta dramatiska efterdyningar: makthavare tvingas avgå, börskurser rasar, kunderna sviker, bolag går i konkurs.

Och internt dalar förstås engagemanget: medarbetare tappar tilltron, lyssnar inte, drar sig undan och tappar motivationen. Det försämrar produktivitet, kreativitet och kommunikation, vilket i sin tur kan bli riktigt verksamhetskritiskt. 

Men även om du leder en mindre verksamhet behöver det som du säger och det som du gör hänga ihop. Som företagare ska du alltid vara beredd på att bli synad, granskad och ifrågasatt.

Så sopa rent. Tvätta rent. Och sätt en kultur där du gör det du lovar. Säkerställ att alla de interna och externa löften som din verksamhet säger sig leva upp till verkligen efterlevs i praktiken.

Och om det trasslar till sig och du själv eller någon annan i din verksamhet beter sig på ett sätt som strider mot era värderingar, se då till att ta professionell hjälp snabbt. En illa skött hantering kan förvärra förtroendekrisen avsevärt. 

Fler artiklar

Stressad kvinna sitter vid skrivbord och tar sig för pannan
Kris

Stress i kris – så påverkas du

Kris innebär alltid stress och stress gör oss till tämligen primitiva varelser. Vi fattar dåliga beslut, vi blir otrevliga, vårt omdöme vacklar och tålamodet är