Under hösten 2019 lanserar vi vår onlineplattform – MAY Academy. Det är ett stort och viktigt steg som gör våra idéer, verktyg och förhållningssätt tillgängliga för fler.

Varje dag har jag förmånen att möta chefer och organisationer som söker stöd och hjälp i olika förändringsprocesser. Jag jobbar ibland ute hos mina klienter, men oftast kommer de till mig, i våra lokaler mitt i Göteborg. Då och då blir det möten online eller över telefon, men allra oftast träffar jag mina kunder ”face to face”.  

Det är en ynnest att kunna arbeta så nära mina klienter. Vi bygger starka band och genuin tillit.  

Men jag har länge drömt om att också kunna erbjuda min expertis kring ledarskap och kommunikation till en bredare publik. Med vår nya onlineplattform MAY Academy har den drömmen äntligen förverkligats.

I våras anställdes William Lindstedt som creative director och hans huvudsakliga ansvar har varit att ta fram strategin för vår onlinesatsning.

Nu är den allra första kursen lanserad och klar: Ta kommando över ditt liv – en kurs i självledarskap med Årets Yogi.

Det är helt otroligt roligt!

Varför valde vi självledarskap som ämne för vår första onlinekurs?

Det kändes faktiskt självklart. För det här är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

Jag tror på riktigt att varje individ har kapacitet, kompetens och kreativitet att ta ledarskap i sitt liv. I dag låter vi ofta andra och annat styra oss.  Vi behöver återta kontrollen över vår tid, våra val, vår energi och våra beteenden. Det går – men i en värld fylld av distraktioner behövs verktyg och tid för insikter.

I min egen hektiska arbetsvardag har jag själv haft stor glädje av yoga och vet därför att yoga och mindfulness (med mera) är metoder som hjälper oss att ”slå av på takten”. Så när jag funderade över vad jag ville göra i min första onlinekurs så blev det självklart: personligt ledarskap tillsammans med yoga.  

Eftersom jag dessutom i år fick det fina priset Årets Yogi kändes det som en klockren kombo.

Jag ville också att min första onlinekurs skulle vara intressant och givande för många. Inte enbart riktad till chefer och företagsledare.

Hur gick vi till väga när vi gjorde vår onlinekurs?

När William och jag började vårt arbete så slog vi fast några saker:

Vi ville ha en interaktiv utbildning som var enkel att ta till sig. Korta filmklipp i olika moduler – inga långa textsjok. Vi ville ha ett enkelt språk och många konkreta ”hands-on-redskap”.

Jag visste att jag ville sprida det yogiska förhållningssättet för här finns många fina verktyg för att leda sig själv. Och jag ville också få med ett yogapass som passar på jobbet samt ett enklare meditationspass.

Det var också viktigt att få in något kreativt moment. Dessutom la jag ribban högt: jag ville ge deltagarna reflektionsfrågor som jag ger individuell respons på.

Och vi har faktiskt lyckats göra allt detta.

Slutresultatet är 90 minuters filmad utbildning. 21 olika moduler, föreläsningar där den kortaste är två minuter och den längsta 10. 

Ambitionen är att kurstagaren ska nå personlig effektivitet, ökad kreativitet, nya insikter, självkännedom och kroppskännedom. Förändring på riktigt, alltså.

Vilka var utmaningarna med att göra en onlinekurs?

Att det tar sådan tid!

I timmar, energi och resurser är det nog ungefär som att skriva en (tjock) bok. Det krävs disciplin och hårt arbete.

Både William och jag har erfarenheter av att ha gått onlinekurser själva och vi tycker att de flesta varit ganska tråkiga… Så vi har haft som ambition att det här ska vara tittarvänligt, enkelt, tydligt – och lite kul.

Men det blev många omskrivningar och manusbearbetningar. Det är ju så mycket man vill säga och det här med att välja bort och ”döda sina darlings” är en stor utmaning.

Om man inte har tillgång till en komplett filmstudio så är filmningen i sig lite knivig. Vi filmade på vårt kontor. Ljuset var olika vid varje inspelningsdag och ljudet behövde justeras – som när Domkyrkan här intill slog 12. Men William är briljant på att fixa till det i postproduktionen.

Då är det värre med kvacket från några ankor i Italien. Min samarbetspartner Helena Karlsson på Yogaakademien läste in instruktionerna till yogapasset när vi arbetade tillsammans i Italien, och först i efterhand hör vi hur några ivriga ankor går loss. Så tja, då får ju de vara med! 😊 

Sen blev det många, långa inspelningsdagar där det till slut bara snurrade i huvudet, kameran åkte av stativet och batterierna laddade ur. Så några roliga och knasiga klipp blev det också.

Hur tänker vi kring försäljningen av vår onlinekurs?

Det blev ju nästa stora puck att ta hand om när allt var inspelat och klart. Var och hur ska det publiceras?

William gjorde research på alla olika plattformar och värderade dem. Till slut fastnade vi för Podia som vi tycker är enkel, snygg och prisvärd.

Sen har William gjort ett stort arbete med att redigera, kategorisera och publicera alla klipp, övningar, reflektionsfrågor, länkar med mera så att MAY Academy ska se så aptitlig ut som möjligt för dig som kurstagare.

Vi lanserade kursen 1 oktober och ville ha stor spridning direkt. Därför erbjöd vi ett premiärpris med 50 procents rabatt. Kursens innehåll är värt mer, men vi vägde pris mot ambitionen att också nå en stor målgrupp. Vi hoppas att priset om 999 kronor känns rimligt.

Hur ser planerna för MAY Academy ut framöver?

Förhoppningsvis hinner vi få ut ytterligare kurser före jul. Troligtvis handlar den om kommunikation, feedback och svåra samtal. Men vi inväntar också reaktioner från våra kurstagare för att höra vad de skulle vilja ha.

Men ambitionen med MAY Academy är större än så. Vi vill etablera en community för alla som är nyfikna på att bygga ett modigt och medvetet ledarskap och ta kommando över sitt liv på riktigt.

Se hela intervjun med mig. Här berättar jag mer om varför jag vill jobba online och våra planer framöver. Vi ses på webben!